MaartenKenia.reismee.nl

Blog vanaf 17 oktober

Hey Mzungu’s!!

Hier weer een verhaal aangezien het zondag is. Zoals ik heb vernomen is het niet helemaal overgekomen dat ik veel nieuwe foto’s op mijn blog heb gezet. Dit komt omdat het in mijn zelfde mapje staat als mijn eerste foto’s. Hierdoor kregen jullie geen bericht, maar er staan dus nieuwe foto’s op mijn blog!! Dan nu mijn ervaringen deze week…

Zondagavond

Eerste date met Laura gehad. Het was meer dan gezellig in Bavaria. Uiteindelijk was het redelijk gênant dat we de rekening niet konden betalen. Dit omdat we geen rekening hadden gehouden met het feit dat een wijntje meer dan 500 shilling koste (5 euro!!). Voor 1 wijntje heb je dus gewoon een volledige maaltijd bij Bavaria en bij een goedkoper restaurant de hele week een maaltijd. Gelukkig was het dus wel heel gezellig en de tijd vloog.

Maandag

Vandaag weer naar Sasol gegaan. Lekker met mijn moesje geskyped. En vandaag ben ik begonnen met het analyseren van de resultaten van de interviews die ik ingevoerd heb in het programma SPSS. Ook kregen we te horen dat er een hele delegatie uit NL geland is om ons te bestuderen. We hebben:

Katinkaà medewerker van Edukans

Peterà Stagebegeleider van Sebastiaan

Arnoldà Stagebegeleider HS Leiden

Mischaà student namens een ander project in NL

Vandaag kwam Mischa naar mij toe om me een aantal dingen te vragen over mijn project. Ik heb hem een aantal dingen uitgelegd en hem rondgeleid door Kitui.

Dinsdag

Vandaag begonnen met het maken van een analyseplan op Sasol. ’S Avonds zijn we naar Zambani Rock gegaan. Dit is een berg… tja wat kan ik er meer over zeggen. Je zou de foto’s moeten zien die ik op mijn blog ga zetten voor het einde van mijn stage. We zijn daar ook wezen overnachten. Dit was een hele bijzondere ervaring. Hiermee bedoel ik dat ik geen oog heb dichtgedaan en het moeilijk koud was. Daarnaast was het wel leuk om het een keer meegemaakt te hebben.

Woensdag

Vandaag een soort van wakker geworden na 1 uurtje slaap op de berg. 6 uur was het opstaan en zo snel mogelijk van de berg af. Uiteindelijk waren we rond 9e thuis en konden we ons bed in. Nu denken jullie waarschijnlijk: ‘Moet jij niet keihard werken jongeman!!’ Maar het antwoord daarop is ‘Nee!’ aangezien het vandaag Kenyattadag was. Dit is een nationale feestdag in Kenia waardoor iedereen vrij was. Toen we na een aantal uren lekker tukken wakker werden, kregen we visite. We hadden namelijk iedere Mzungu die in de omgeving was uitgenodigd om te komen eten. We waren in totaal met zijn 18e . We hebben friet met broodjes hamburger gemaakt. Het was allemaal superchill en Laura had de tafel heel mooi gemaakt (A) Het leek net een kinderpartijtje, want we hadden namelijk plastik bekertjes met onze namen erop.

Donderdag

Vandaag weer hard gaan werken op Sasol. Verder gegaan met het analyseplan en tijdens de lunch Arnold en Peter ontmoet. We gingen later die avond met zijn alle wat drinken. Dit werden redelijk veel wiskey cola’s. Veel en leuke gesprekken gehad over van alles en nog wat.

Vrijdag

Onwijs brak wakker geworden na een paar uurtjes geslapen. 9 uur stonden we niet geheel fris en fruitig bij het kantoor. Hier half doorgewerkt totdat Arnold langskwam. Ik heb met hem een heel goed gesprek gehad over een aantal zaken. Hij had namelijk het idee om mij een training te laten ontwikkelen en geven voor een opleidingsgroep bij Sasol. Het gaat hier om studenten die na hun middelbare school niets meer gedaan hebben. Deze studenten kunnen bij Sasol een soort minor volgen voor bijvoorbeeld ondernemen. Het probleem waar deze studenten en de medewerkers van Sasol tegenaan lopen zijn de soft skills. Hiermee worden aspecten zoals onderhandelen en jezelf presenteren mee bedoeld. Arnold vond het een goed idee als ik daar iets mee ging doen. We hebben het aan de directeur voorgesteld en die vond het een geweldig idee. Nu heb ik dus mijn competentie trainen te pakken waar ik nog iets mee moet doen deze stage. Ik ga hier mee beginnen zodra ik dit project af heb. Vrijdagavond ben ik gaan dineren met Laura bij Bavaria. Het was weer heel gezellig en we hebben het die avond iets heel bijzonders meegemaakt. Het regenseizoen begon namelijk officieel die avond. En niet zo’n beetje ook!! Het kwam met bakken uit de hemel. Hierdoor viel de stroom ook moeilijk vaak uit.

Zaterdag

Vandaag een rustig dagje gehad. We hadden weer Desiree als logee. Dit gebeurt volgens mij zo elk weekend. Echt een toffe meid (zuipmaatje). ’S Avonds ben ik naar Bavaria gegaan met de andere compound omdat ik geen behoefte had aan chapati met kool. Ik heb nog wel even aanschouwd hoe Frans en Henk (onze 2 hanen) werden geslacht. Bij Bavaria was het meer dan gezellig. We hebben lekker gelogen (onwijs tof kaartspel waarbij ik iedereen own). Na Bavaria zijn we naar Riverside gegaan. Hier nam ik een shotje samboeka die onwijs slecht viel. Ik had vrijdagavond ook al last van plotselinge misselijkheid en dit shotje samboeka was waarschijnlijk de druppel. Na even buiten de riverside in een steegje mijn eten bij Bavaria geloosd te hebben kon ik weer verder met feesten. Uiteindelijk waren we rond een uur of 4 thuis.

Zondag

Vandaag is weer de dag van de blog. Weinig te vertellen behalve dat ik al zo’n 4 uur naast een saai slapend meisje lig die onmogelijk wakker te krijgen is en dat ik net een potje liegen heb gewonnen. Zojuist zijn Sandra en Desiree naar Bavaria te gaan wat er voor mij niet inzat aangezien ik 3x achter elkaar wel een beetje overdreven vind. Ik ga zomenteen even zelf naar de supermarkt om een aantal producten te halen. Ik ga vanavond namelijk een pizza proberen te maken. Spannend!! Ik laat jullie weten wat het resultaat is!

Groetjes!!

Reacties

Reacties

Kleine creatie

Grote schepper, ik moet toch wel zeggen dat ik het goed vind dat je niet helemaal in je oude gewoontes terug valt. Dat je nu selectief te werk gaat wat het vrouwelijk schoon betreft is natuurlijk een goede zaak. Ik ben trots op je dat je niet elke gewillige negerin bemint.

Cheers

Gina en Ed

he lekker knul,
het is wat met die foto's. Maar ik heb ze gezien. Je heb vast veel meer gemaakt dan je op je site heb gezet.

Wat betreft je date-etentje. Hebben jullie moeten afwassen als compensatie voor het ontbrekende centjes? Grapje............

Wow,...............een grote delegatie uit Nederland om te kijken hoe jij die arme stakkers van Kenianen iets op de moouw spelt.

Op een berg slapen?????????
jij durft zeg. Helemaal onder de blote sterren hemel!!!! zeker een gientje...........
Heb je naast de kou ook nog wilde beesten gezien of waren dat je collega's bergslapers......
Trouwens wat moet jij op die berg....
Je zit al op eenzame en zeldzame hoogte............... grapje............

een nationale Keniaanse feestdag. Wat vieren ze......
Hoe vieren zij dat....
Vertel ik ben nieuwsgierig.................

Super, jongen dat jij een training gaat verzorgen. Misschien nog een docent in de familie.............
tip van de juf: maak je lesopbouw zo dat je de studenten na ongeveer 10 a 15 min een opdrachtje laat doen over de informatie. daarna een terugkoppeling aan de groep wat ze gedaan hebben het het hoe en wat en waarom en uitkomst en dan de volgende stuk info en dan begin je weer van vooraf aan. Varieert in de manier waarop je info geeft en maak diverse soort opdrachten denkend aan groeps of individuele of werkje/ interview, video presentatie enz.
Lekker varieren dat had de studenten bij de les.
Hoop op leuke, goede en fantastische reactie van de studenten maar wees blij met alles wat je er uit kan halen en er uit gehaald heb bij de studenten. Denk niet dat ze niets geleerd hebben want dat hebben ze wel. Een goede manier om er achter te komen of ze iets geleerd hebben een kleine enquetteformulier laten invullen waarin je vraag naar de inhoud van de dag, Wat heb je geleerd. Wat wist je niet en wat wel. Was het verrassend of niet. Vraag ook naar jou inbreng en of je ze heb kunnen pakken met de informatie en zo ja hoe. Dat zet te tot nadenken en achteraf ervaren ze het als zinvolle tijdbesteding dat ook nog leerzaam was want dat hebben ze op papier moeten zetten.
Een truc van docenten om de leerstof vast te leggen in de hoofdjes van de studenten.
Ik ben heel benieuwd hoe je het heb gedaan en wat het effect is geweest hiervan..... wacht in spanning af of je volgende verhaal.

Een spellentje om te leren liegen. Jongen dat heb jij toch niet nodig........................Logisch dat je gewonnen heb...............Ik had niet anders van je verwacht.
Succes met de volgende sessie liegen........

Wat lees ik nu:.........................shotje samboeka ...........
Ben jij aan de drugs............. of is het wat anders........ een frisje of zo..............
Nu moet je het wel even uitleggen want die domme tante van jou weet niet wat shotje samboeka is..........

Trouwens als Henk en Frans een kopje kleiner zijn gemaakt. Wil ik ook van je weten wat jullie daarna mee hebben gedaan............. aan een spit geregen en daarna draaien boven een houtvuurtje ofzo..
Ik lees het wel in je volgende blog...

Doei en een dikke kus van je tantetje en oompie

NeliS

Fijn om te lezen/weten dat je nog steeds dezelfde drol bent als toen je weg ging. Ik ga zeker even je foto's bekijken en vermoedelijk nog lachen ook.

Kus van mijn lus.

Jebrotje

wat nelis zegt;)
ow en ik heb je foto's al gezien(prut, mama's foto's zijn beter;))

xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!