MaartenKenia.reismee.nl

Blog vanaf maandag 27 september

Jambo!!

Hier weer is een lang verhaal uit Kenia. Nadat ik maandag iets had getypt over mijn bezigheden die dag, kwam een kwartier later Roselyne (stagecoordinator) naar me toe. Ze begon te vragen hoe het met me ging en we hebben het een tijdje over mn project gehad. Na een hoop gelach, zei ze uit het niets dat de vader van mijn buddy (Elisabeth) vrijdagavond overleden was aan een hartaanval. Echt bizar dat ze dat zo bracht!!

Daarna ging ze het in het algemeen aan iedereen op het kantoor vertellen. Hier was ze iets serieuzer, maar net nadat ze het gemeld had begon ze tegen Sebastiaan (Nederlandse student) te praten over zijn project. Daarnaast gingen alle Keniaanse studenten gewoon rustig door met werken alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Waarschijnlijk wordt het hier ook veel meer geaccepteerd dan in Nederland, omdat het hier een stuk normaler is.

De rest van de dag heb ik niet zoveel meer gedaan. Het is de bedoeling dat ik deze week de interviews ga maken, en volgende week naar de 2 scholen ga om ze af te nemen.

Dinsdag 28 september:

Vandaag kreeg ik te horen dat mijn andere buddy (Catherine) malaria heeft!! Lekker bezig dus. Ik ben de hele dag alleen thuis gebleven en heb 4 films gekeken, omdat ik mezelf niet kon motiveren iets te gaan doen. Ook was iedereen weg (Laura en Sandra naar Kiangu en Lesley en Stijn naar Nairobi).

Woensdag 29 september:

Vandaag heb ik een aantal boeken geraadpleegd over het opstellen van enquetes. Daarnaast ben ik aan de slag gegaan met het maken van de enquetes. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe groot ik mijn steekproef gaat laten zijn. Vandaag was Catherine er weer, maar ze voelde zich nog niet helemaal beter. Als je hier malaria krijgt, krijg je een aantal zware pillen waardoor je je bizar slecht voelt, maar daarna is het gewoon over. Ik denk dat veel mensen in Nederland het als een groter probleem zien, dan dat het hier daadwerkelijk wordt beschouwd.

Donderdag 30 september:

Vandaag heb ik de interviews afgemaakt. Ze zijn echt super geworden. Ook kwamen Laura en Sandra weer thuis. Ik heb Hollandse pannenkoeken gebakken!! Super lekker:P

Vrijdag 1 oktober:

Vandaag naar het kantoor gegaan, en eindelijk weer is mijn lieve broertje gesproken via skype. Daarnaast niet veel gedaan aangezien de interviews klaar zijn en het enige wat ik nu kan doen is ze afnemen. Ik hoop dat ik volgende week naar beide scholen kan, zodat mijn project geen vertraging oploopt. Nu ben ik thuis en verveel ik me, waardoor ik mezelf toch heb kunnen motiveren dit saaie verhaal op te schrijven. Zomenteen moet ik nog een naar Sasol toe om met Roselyne te praten over volgende week. Als het goed is zijn de scholen nu ook bijna uit, dus ik ga zo mijn loopje naar mijn werk filmen. Bij Sasol aangekomen ga ik nog even proberen te skypen en de foto's online te zetten. Wish me luck!!

Groetjes uit Kenia!!

Zaterdag 2 oktober:

Oke, gisteren dus niet dit verhaal online gezet, omdat mijn meeting met Roselyne laat was en lang duurde. Wel heb ik het filmpje gemaakt van mijn loopje naar Sasol. Helaas was dit best laat waardoor alle kinderen uit school waren, dus ik geen leuke dingen heb meegemaakt. Ook zijn we gisteren naar de Riverside (uitgaanstent) geweest voor een drankje.

Vandaag gingen we naar de begravenis van de vader van mijn buddy (Elizabeth). Om 11 uur stonden we op het busstation en om 12 uur waren we bij de begrafenis. We gingen er met de matatu heen. Dit was mijn eerste keer in een matatu (heel heel heel gammel busje waar iedereen opgepropt zit) en het was een hele ervaring. Af en toe vloog je van je stoel af vanwege een of andere gekke hobbel. De begrafenis was heel anders dan ik mij had voorgesteld of hoe het er in Nederland aan toe gaat. Er waren ten eerste moeilijk veel mensen (minstens 500 man). Het was ergens buiten, en er stonden voor een aantal mensen stoelen en de rest moest staan. Wij kregen zitplaatsen vlakbij het podium (waarschijnlijk omdat we mzungu's zijn. Mzungu betekent blanke.)

De begrafenis duurde maarliefst 5 uur!! Daarnaast was alles in het swahili's en kamba's. Dus we hebben 5 uur lang geluisterd naar iets wat wij niet verstonden. Eerlijk gezegd kreeg ik het gevoel dat we in een soort dierentuin waren. Dit klinkt misschien vrij grof, en zo is het niet bedoeld. Maar de kist werd naar buiten gedragen en er waren 3 cameramannen die constant foto's aan het maken waren van de kist met een aantal mensen eromheen. Wij moesten uiteindelijk ook met de kist op de foto. Na de lang durende begrafenis gingen we bij Bavaria eten. Dit was erg gezellig en 's avonds hebben we daar nog even bij het kampvuur gezeten.

zondag 3 oktober 2010:

Vandaag zijn we naar het enige zwembad gegaan in Kitui. Het was echt onwijs relaxed. Daarna zijn we naar 2 mensen gegaan in Mulango (plaatsje kwartiertje rijden van Kitui). Ze hadden heerlijke chapati's voor ons gemaakt. Nu ben ik weer thuis en schrijf ik deze blog met de belofte dat ik morgen foto's online ga zetten. Aangezien ik dit al zo'n 20x beloofd heb ik, zou ik mijn belofte niet al te serieus nemen;)

Groetjes thuis

Reacties

Reacties

annemarie

Zo maarten, ondanks trieste bericht van Elisabeths vader,
ben je toch weer een hele ervaring rijker geworden! Wij vinden het al lang als een dienst 5 kwartier duurt!!!
en je moest nu 5 uur zitten, een hele zit voor je!!!
Groetjes en ik zit met grote belangstelling te wachten op je mooie plaatjes, doei annemarie

Esther

Nare ervaring maar ook dat is weer een voorbeeld van de extreme cultuurverschillen. wat een ervaring om mee te dragen de rest van je leven....ook nare ervaringen kunnen later heel mooi zijn. succes met je buddies. hoop dat de malaria gauw over is (toch wel een beetje griezelig hoor!) ....

Gina en Ed

Hoi Maarten
Wat een belevenis! Naar voor je buddy. Het is niet niks om een van je ouders te verliezen. Hoe was zij er onder? Kan ze er over praten? Of doen ze dat juist niet. Voor jou is het een hele nieuwe ervaring waar je veel aan kan hebben in je toekomstig studie. Super van je dat je je interview vragen af heb. Vind je begeleider ze ook zo goed? Hoeveel mensen moet je deze vragen afnemen
om er echt wat aan te hebben voor je
onderzoek. Ik heb al een deel van je
project gelezen. Knap van je dat je alles
in het Engels moet doen. Ik heb wel bij
bepaalde stukken het idee dat je
gekopieerd heb uit boeken. Klopt dat?
Mag ik je een tip geven als docent? Als
je informatie van andere gebruikt zet er
dan bij van wie enz. Verder zo ik je aanraden de gevonden informatie in je eigen bewoording neer te zetten. Je maak dan veel meer indruk op je docenten en begeleiders. Ik vind het heel knap dat je al zoveel op papier heb staan. Ga zo door knul! Wij zijn enorm trots op jou.
Je week verslag is indrukwekkend en wij beleven helemaal met je mee.

Ed

Hè jongen wanneer skypen wij??????

Maarten uit kenia

Hey oom en tante,

Kom op zeg!! ik ga toch niet iets uit boeken halen!! dat zou plagiaat zijn, en niet bevorderend voor mijn stagepunten. Het enige wat ik van het internet heb zijn de modellen (plaatjes). Maar ik zie het als een compliment;) Kan dus binnenkort mijn eigen boek gaan schrijven;)

Groetjes uit Kenia en bedankt voor jullie reacties!!

Ps: over skypen gesproken....morgen ben ik waarschijnlijk 3 dagen onbereikbaar omdat ik naar een school ga waar geen elektriciteit is, laatstaan internet. Normaal gesproken ben ik elke dag rond 9 uur bij Sasol waar ze internet hebben. Hier zit ik dan tot een uurtje of 3 dus tussen 9 en 3 ben ik vaak online om te skypen als ik het niet te druk heb met mn project:)

Stefan

Jambo amigo!

Wat een verhalen zeg, zou je bijna kleine creatie gaan noemen. Anyways, schrik niet wanneer je je mail gaat checken, staat een moeilijk lang mailtje voor je klaar :P

Succes nog met al je gerommel daar!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!