MaartenKenia.reismee.nl

Het harde werken is begonnen

Hallo allemaal,

Na een aantal chaotische verhalen vanwege alle nieuwe ervaringen die ik opdoe, zal ik vandaag proberen een geweldig verhaal over mijn ervaringen hier te vertellen.

Vrijdag 17 september:

Vrijdag om 10 uur afgesproken bij de Sasol Office. Binnenkort zal ik een filmpje maken hoe mijn wandeling naar mijn werk eruit ziet, want het is namelijk moeilijk te beschrijven. Overal zie je dingen die in NL onvoorstelbaar zijn. Er komen uit alle hoeken en gaten kinderen zetten die 'How are you?' beginnen te schreeuwen. Je moet je een weg banen tussen wilde straathonden, koeien en kippen. Daarnaast wordt al het afval 's ochtends langs de kant van de weg (zandpaadje) verbrand. Om 10 uur kom je aan bij de Sasol Office en drink je een kop thee. Mensen kunnen hier niet drinken en werken tegelijk, dus drink je eerst een uur lang thee en ga je daarna aan de slag. Vandaag heb ik mijn onderzoeksopzet afgemaakt. Hierin staat o.a. de onderzoeksvragen en verschillende theorieen om zodoende het enigszins op een kwalitatief onderzoek te laten lijken. Na het ongeloof van onze basin (Roselyne) over de kwaliteit van het rapport, moesten we ( Ik samen met mijn 2 buddy's Elizabeth en Catherine) een presentatie voorbereiden voor de algemene vergadering om 4 uur. Hierin vertelt iedere stagegroep wat ze gaan doen, wat ze bereikt hebben en wat hun ervaringen zijn tot nu toe. Toen we om 4 uur aankwamen bij het gebouw waar we de presentaties zouden geven, bleek dat echt iedereen die momenteel stage loopt er was. Daarnaast waren ook alle buddy's en medewerkers van Sasol er. Er waren zo'n 75 man. Elizabeth en Catherine waren erg zenuwachtig, omdat ze nog nooit voor zo'n grote groep een presentatie hadden gegeven. De presentatie ging naar behoren, behalve dat Catherine iets over de theorieen zou vertellen, maar dit volledig aan mij overliet. Na de presentaties ging de directeur van Sasol een speech houden. Dit ging over het nut van ons (studenten in het buitenland) en wat er mis is gegaan met het land Kenia en het ontwikkelingsgeld wat verdwenen is. Het was een zeer indrukwekkende speech. Eerst was ik van mening dat ik hier was om de mensen hier te helpen, maar na zijn speech begrijp ik dat het een wisselwerking van informatie is. Er zijn zoveel mooie dingen in dit land, die wij al Nederlanders moeilijk kunnen begrijpen (zoals bijvoorbeeld het niet werken als je een kopje thee aan het drinken bent). Na de speech van de directeur gingen we met zijn alle eten. We kregen traditioneel Keniaans eten. Chapati is een soort hartige pannenkoek, Oegali lijkt een beetje op samengestampe rijst gemaakt van mais, Samosa is een driehoekig gefrituurde deeg met daarin pittig vlees. Na het eten zijn we uitgegaan bij een tent genaamd Riverside. Het was erg leuk, vooral omdat je hier echt bizar kan dansen en iedereen het dan normaal vindt. Hoe gekker, hoe beter.

Zaterdag 18 september

Zaterdag niet echt iets benoemenswaardig meegemaakt. 'S avonds zijn we met 2 keniaanse mannen naar een kroegje geweest. Het was best gezellig en lekker rustig. Het was een combinatie van een hotel en een kroeg en zag er erg mooi uit. Volgens mij heette het 'Kiembini County hotel'. Dus ome Wim en mama als jullie komen, is het denk ik een goed idee om daar te vertoefen.

Zondag 19 september

De hele dag heerlijk op bed gelegen en gewerkt aan het project en dingen voor de HS Leiden. Daarnaast af een toe meegekeken met de serie van Laura en natuurlijk mijn befaamde CM01/02 gespeeld. Arjan ik heb Huntelaar terug gekocht bij Ajax en hij is moeilijk goed;)

Maandag 20 september

Gisteren om 9 uur afgesproken bij the Sasol Office, omdat ik die dag naar mijn eerste school zou gaan. Ik ga namelijk deze week 2 scholen bezoeken waar de computers wel goed geimplementeerd zijn, om op deze manier de verschillen te zien tussen de scholen waar de computers nog niet gebruikt worden. Vandaag ging ik en mijn buddy's naar de Kyondoni Girls School. We hadden een aantal interviewvragen gemaakt en werden hartelijk welkom geheten door de directrice van de school. Daarna kregen we een rondleiding door de enige ICT docent op de school. Ik heb een hoopboeiende informatie gekregen die ik met jullie wil delen. Er zitten zo'n 500 meisjes op deze middelbare school. Wat ik werkelijkwaar onbegrijpelijk vond, is dat deze studenten 3 maanden lang op deze school zitten. Ze slapen er dus ook, en dit betekent dat ze hun ouders,familie en vrienden 3 maanden lang niet mogen zien. Na 3 mnd krijgen ze een maand vakantie en daarna begint deze vicieuze cirkel opnieuw. Dit duurt 4 jaar en daarna wordt bepaald wat voor niveau ze hebben. Ze kunnen dan naar de universiteit, college of al meteen werk zoeken. Na de rondleiding hebben we de interviews afgenomen onder 10 ict studenten. Hierna hebben we even met ze gepraat en ben ik met ze op de foto gegaan. De kok had speciaal voor mij een lunch gemaakt, dus ik moest nog even wachten voordat ik de taxi kon bellen. Ik kreeg Oegali (fijngeperste mais) met spinazie en een gek smakend stuk vlees. Een paar minuten daarvoor tijdens de rondleiding zag ik allemaal lieve konijntjes in een hok zitten, dus ik vroeg ik of konijn aan het eten was. Dit was gelukkig niet zo, het was geit....

Na het eten ging ik verder praten met mijn buddy's en de ICT docent. Ik vroeg wat er hier gebeurd als een student zich niet aan de regels houdt. Ze krijgen hier nog gewoon lijfstraffen!! Hij haalde een aantal voorwerpen tevoorschijn. 1 plastikke stok waarmee hij meisjes op der vingers sloeg en een zweep voor de benen. Ik vroeg of hij het bij mij wilde doen, omdat ik wilde weten hoe het was. Hij zei dat hij dat niet ging doen, omdat het teveel pijn zou doen. Te bizar dus! Daarna heb ik nog superlang met mijn buddies gepraat, aangezien de taxichauffeur op zich liet wachten. Na een tijdje gepraat te hebben over verscheidene dingen van sex voor het huwelijk tot mijn uitstraling van een rockstar, kwam eindelijk de taxi. Nadat ik thuis was afgezet, gingen Laura en Sandra eten maken voor iedereen ( het andere compound kwam namelijk ook eten). Na het eten heb ik even gewonnen met monopoly en ben daarna mn bed in gegaan.

Dinsdag 21 september

Vandaag om 10 uur afgesproken bij Sasol. Hier de interviews van gisteren besproken en de vragenlijst iets aangepast. Dit overlegd met Roselyne en nu is iedereen weg voor lunch (13:13).

Morgen ga ik naar een school in Zombe (zo'n 2 uur rijden van Kitui). Hier ga ik waarschijnlijk rond een uurtje of 1 heen. Aangezien er elke dag maar 1 matatu rijdt, kan ik pas de volgende dag weer terug. Ik ben zeer benieuwd hoe dat gaat worden, en kijk er vol verwachting naar uit.

Als laatste wil ik iedereen bedanken voor de reacties die ik lees op mijn blog. Ik ben benieuwd hoeveel reacties ik hierop krijg, aangezien ik bang ben dat mensen dit verhaal toch echt een beetje te lang vinden. Oja, foto's kan ik niet uploaden via mijn computer, omdat die te langzaam is. Ik ga regelen dat een ICT student die hier stage loopt dat even voor mij fixt. Helaas zie ik hem vrijdag pas weer, aangezien iedereen zich nu een beetje aan het orienteren is voor zijn/haar opdracht dus steeds een aantal dagen weg is. Hopelijk krijgen jullie dus vrijdag of zaterdag foto's van o.a. de scholen waar ik geweest ben.

Groetjes!!!

Maarten uit Kenia

Reacties

Reacties

René (de rockstar van hsleiden)

Gast!!

leuk om je verhalen te lezen, blijkbaar heb je het prima naar je zin daar! Keep up the good work, en na je stage moeten me waar eens bier gaan drinken met een paar gasten!

Wiedersehen

peter en guda

niet meer zo'n lang verhaal maken hoor, ben bijna een middag zoet geweest om je verhaal te lezen

yvonne

HOI MAARTEN
Wat een heerlijk verhaal (je weet het kan mij niet lang genoeg zijn)
Ik vind het leuk te lezen hoe het leven is in Kenia
(Verschillen tussen Nederland en Kenia)
Zo kunnen wij een aardig beeld krijgen als wij naar je toe komen
Bedankt nog voor je hotel tip
Ik kijk verlangend uit naar je filmpje over wat jij allemaal onderweg naar je werk tegen komt
Zo vond ik vandaag ook leuk te zien (tijdens ons skype )hoe Sasol Office eruit ziet en met wie jij allemaal te maken heb
WAT EEN GOED LEVEN HEBBEN WE HIER IN NEDERLAND HE
Dit besef je pas als je ziet dat het ook anders kan
zoals die meisjes op je school waar je geweest bent
Je oma kreeg ook dat soort lijfstraffen op haar lagere school (basisschool)
Vind je het leuk om te horen dat mensen heel anders kunnen denken, doen en voelen dan jij?

Maarten ik zal je dan waarschijnlijk wel een paar dagen niet meer spreken
Lief ik wens je morgen weer een paar mooie dagen toe als je weer op schoolbezoek gaat

Groetjes en natuurlijk DIIKKE KUSSEN van mama

Nelis

Goed verhaal, lekker kort ook....-.-
Goed om te lezen dat zaken daar anders veropen dan in het Neerlandische, mister theorie-man.

Kus van mijn lus,
Nelis

Jolanda

Hee Maarten,

Schrijf vooral door! Mij kan het niet lang genoeg zijn, onwijs leuk en interessant om te lezen wat je allemaal beleeft, ben benieuwd naar je filmpje! Doeg. Jolanda

Jolanda

Oh en ps, als je soms tips nodig hebt voor vragenlijst, interviewen en dat soort ongein: je weet me te vinden!

Doei!

ANNEMARIE

hi maarten, ik heb heerlijk genoten van je verhaal, het eten lijkt me lekker! volgens mij een hele gewaarwoording voor je. ik zit al te wachten met smart op je filmpje, foto's en je volgend verhaal.
groetjes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gina en Ed

Hè neef, wat een fantastisch verhaal. Lekker lang, heerlijk om te lezen. Vooral je contacten met de. Hoe op school gestraft wordt. Jammer dat ze bij ons dat af geschaft hebben. Ik zou graag een latje of een riet hebben of een zweepje, dat lijkt me helemaal te gek. Ik vind het helemaal te gek dat je voor zo een grote groep een presentatie heb gehouden over je project. Ik wil wel graag van je weten wat je ga doen en aanpakken en wat je hoopt te ontdekken en hoe/wat je ga doen om te verbeteren. Beter gezegd hoe ga je de jongenlui overhalen om de computers te gebruiken. Ik zelf zou denken om het spannend en uitdagend te maken. Zo als je leest ben ik meer oplossing gericht dan onderzoekend. Gelukkig hebben jou daar voor. Dus Maarten? zet hem op jongen en maak iedereen trots op je.
Wel popstar ik ga nu lekker naar mij bedje toe samen met je oom en de M &M's.
Kusjes van ons,
Een dikke staart van Midas en
Een neusje van Mistey?
..

Gina en Ed

Ps ik heb boven in mijn zin niet helemaal afgemaakt. Hier komt dan het zin gedeelte wat ontbreekt: bevoking.

Zo foutje hersteld.
Als je nog wakker bent wens ik je een heerlijke nacht toe en morgen weer een te gekke leerzame dag

Doei en een dikke kus van je tantetje en O ompie??

Je brotje

leuk verhaal vent, staat die video al online (Link????????)
ik heb smolarek ook terug en die scoort nu bijna elke wedstrijd;) haha

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!